Samen aan de slag voor komend schooljaar

Samen aan de slag voor komend schooljaar

Het maken van een jaarrooster kan een ingewikkelde klus zijn. Rekening houden met de wensen van leerlingen en leraren, het aanbod in lokalen en de manier van onderwijs geven op de school zijn een paar van de factoren. Bij de jaarroosterklas van Emma Helpt gaan roostermakers uit heel Nederland aan de slag met het maken van het jaarrooster voor hun school. Dit doen zij onder begeleiding van een roosterspecialist van Emma Helpt en met hulp van elkaar. 

Tekst: David van de Bilt
Fotografie: Lilian van Rooij
Gepubliceerd in juni 2020

De jaarroosterklas is een wekelijkse bijeenkomst georganiseerd door Emma Helpt voor roostermakers vanuit heel Nederland die verantwoordelijk zijn voor het jaarrooster van het volgende schooljaar. Deze bijeenkomsten beginnen in mei, zodat er genoeg tijd is om alles rond te krijgen voor het volgende schooljaar begint.

Hoe verloopt zo’n jaarroosterklas-dag?

Normaal gesproken vinden de bijeenkomsten plaats op het Emma Helpt kantoor in Amersfoort, ondanks dat we nu op afstand werken via Microsoft Teams is de structuur van de dag ongeveer gelijk. Aangezien de roostermakers vaak gedurende de dag overleg hebben of ’s ochtends eerst nog dagroostertaken moeten afmaken, stromen de roostermakers in en uit. Bij een jaarroosterklas-dag zijn er drie momenten waarop iedereen samenkomt. Tijdens deze momenten (om 09:30 uur, 12:00 uur en 15:00 uur) is er ruimte om te brainstormen over actuele vraagstukken, of om een vraagstuk voor te leggen aan de groep.

Het zijn ook goede momenten om elkaar te leren kennen en anderen op te zoeken die op het moment met soortgelijke dingen bezig zijn.

Het zijn ook goede momenten om elkaar te leren kennen en anderen op te zoeken die op het moment met soortgelijke dingen bezig zijn. Tussen deze momenten door zijn de roostermakers aan het werk met hun eigen rooster, eventueel met behulp van elkaar of van iemand van Emma Helpt. De professionals van Emma Helpt leiden de dag in goede banen, helpen de roostermakers met inhoudelijke vragen en koppelen verschillende roostermakers aan elkaar die met soortgelijke vragen zitten.

In rust werken aan het jaarrooster

Het voordeel van de geplande jaarroosterklas-dagen is de mogelijkheid te kunnen ‘ontsnappen’ aan de dagelijkse hectiek van het roosterbureau. Op deze manier kan er in meer rust aan het rooster van volgend schooljaar gewerkt worden. Roostermaker is in het voortgezet onderwijs vaak een solistisch beroep, aangezien elke school vaak maar een enkele (jaar)roostermaker in dienst heeft. De jaarroosterklas brengt verschillende roostermakers bij elkaar en biedt hen een platform om te discussiëren over alle vraagstukken waar zij mee te maken krijgen als roostermaker. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen zijn over de inrichting van de vaak complexe software waar zij mee werken. Of vragen over de inrichting van de processen rondom het rooster.

Door de verscheidenheid in scholen binnen het netwerk van Emma Helpt, kom je via de jaarroosterklas ook in contact met scholen die vergelijkbaar zijn met jouw school. Denk aan gelijkenissen in schooltype, grootte, onderwijsvisie, maar ook in gebruik van dezelfde software. Deze verscheidenheid zorgt er ook voor dat roostermakers in contact komen met scholen waar processen anders ingericht zijn. Aansluiten bij de jaarroosterklas leidt dus niet alleen tot vergelijkingsmateriaal, maar kan ook tot inspiratie leiden voor ideeën en vernieuwingen. De kracht zit hem in het solistisch samenwerken. Je werkt aan het jaarrooster voor jouw school, maar dit doe je samen met een groep roostermakers die op hun manier aan hetzelfde einddoel werken. Zo leer je van elkaar.