Problemen oplossen doe je samen

Problemen oplossen doe je samen

Leerlingen en studenten zijn de echte ‘klant’, vindt Marcel van Hoorn. Maar als rector, schoolleider of bestuurder loop je de meeste kans Marcel te leren kennen.  Sinds 1 maart 2020 is hij relatiemanager bij Omix voor Anna Ontzorgt en Emma Helpt. ‘De menselijke maat in het onderwijs spreekt mij erg aan.’

Tekst: Maartje de Gruyter
Fotografie: Punkmedia
Gepubliceerd in juli 2020

Na dik dertig jaar in de ict-wereld is de overstap naar het onderwijs toch een heel natuurlijke, merkt Marcel van Hoorn. ‘KPN, het bedrijf waar ik vanaf 1985 diverse mooie functies heb vervuld, is uitgegroeid tot een groot en commercieel technologieconcern. Ik verlangde weer naar de menselijke maat en die is in het onderwijs zeer aanwezig.’ 

‘De term relatiemanagement zegt het al, het draait om persoonlijk contact. Uiteraard met een zakelijk doel want een school wil ook gewoon goed draaien. Maar waar we het van beide kanten voor doen, dat zijn de leerlingen. Iedereen die ik inmiddels ken in deze sector heeft hart voor deze ‘klanten’. Mensen zetten zich met ziel en zaligheid in om te zorgen dat leerlingen het goed naar hun zin hebben en goed terecht komen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je samen zorgen dat de dingen goed georganiseerd zijn. Het geeft mij voldoening daaraan bij te dragen.’

Mijn ervaring is dat je nader tot elkaar komt wanneer je samen problemen oplost. Dat vind ik het mooiste van mijn werk.

Dichtbij

‘Vanuit een persoonlijke band met elkaar kom je in zakelijk contact altijd verder. Ik verplaats me in de ander, ga figuurlijk gezien aan haar of zijn kant van de tafel zitten. Mijn ervaring is dat je nader tot elkaar komt wanneer je samen problemen oplost. Dat vind ik het mooiste van mijn werk. Als ik van een rector weet waar hij of zij mee bezig is, wat de behoeften zijn, waar de school tegenaan loopt – dan komen we samen altijd verder. 

De gesprekken die ik tot nu toe heb gevoerd zijn zeer divers geweest. Het voortgezet onderwijs wordt getypeerd door het eigen karakter van een school. Je merkt dat scholen naast gemeenschappelijke uitdagingen, ook tegen unieke uitdagingen aanlopen. Zo kan de kennis die ik op doe in een gesprek met de ene school, weer van pas komen bij een andere school. Daarnaast kan een school in het contact met mij ook op de hoogte raken van Omix initiatieven die voor hen waardevol kunnen zijn. Ons moederbedrijf Omix organiseert doorlopend initiatieven die waarde toevoegen aan onderwijslogistiek. In onze gesprekken pikken bestuurders en rectoren altijd wel wat mee over bijvoorbeeld De Beter Onderwijs Show, ons vakblad De Link, of de dienst Omix Kompas. Allemaal onderwijslogistiekinhoudelijk en gericht op netwerken en actuele kennisdeling.

Voor schoolbestuurders en rectoren is het prettig om vanuit Omix een vertrouwd gezicht te hebben. Iemand die zich inzet voor het voortgezet onderwijs, met wie ze af en toe kunnen sparren over wat hen bezighoudt en waarmee ze samen op ideeën en oplossingen kunnen komen. Ik haal energie uit het meedenken en mensen vooruit helpen. Ik kijk er dan ook naar uit om nieuwe contacten op te doen binnen het voortgezet onderwijs.’ 

Kennismaken met Marcel van Hoorn | Emma Helpt | Anna Ontzorgt kan altijd. Hij neemt graag de tijd voor u.