Ontwikkelen vanuit vertrouwen

Ontwikkelen vanuit vertrouwen

Annieke liet zich via Omix Onderwijsplanners omscholen van planner in de zorg tot roostermaker voor het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Maar na de training kwam ze terecht in het voortgezet onderwijs; het Twickel College in Hengelo. Roosteren in het VO is een ander vak, dus dat was weer flink schakelen. ‘Schakelen is een belangrijke competentie voor roostermakers, dus dat kwam mooi uit. Ik ben ervoor gegaan.’

Tekst: Maartje de Gruyter
Fotografie: Ria van der Ploeg
Gepubliceerd in juni 2020

Plannen is de rode draad in haar loopbaan. Alleen na 7 jaar werken in de kraamzorg verlangde Annieke van der Meulen (49) naar een andere structuur in haar leven. Een coach wees haar op het onderwijs en zo kwam ze begin 2018 terecht in het leerwerktraject van Omix Onderwijsplanners. Daar leerde ze in tien weken de basis van het roostermaken voor het hoger onderwijs. 

Annieke: ‘Ik combineerde de opleiding met werk als planner in een ziekenhuis. Het was een leuke tijd met mede-cursisten met verschillende achtergronden en motivaties. Onze groep was ook divers in leeftijd. Het aantrekkelijke van het beroep roostermaker is dat het niet uitmaakt hoe oud je bent, er wordt niet naar leeftijd gekeken.

Toen ik klaar was, was er geen directe vraag naar roostermakers in het hoger onderwijs. Maar bij het onderdeel van Omix dat roostermakers detacheert in het voortgezet onderwijs – Emma Helpt – bleek er juist dringende vraag naar een roostermaker bij het Twickel college in Hengelo. Een van de vijf vestigingen van het Carmel Hengelo met zo’n 1300 HAVO- en VWO-leerlingen. 

We hadden een klik en zowel de mensen van Carmel Hengelo als van Emma Helpt gaven direct aan mij te willen ondersteunen.

Avontuur

Annieke: ‘De Zermelo software die in het VO wordt gebruikt is weer heel anders dan de roosterprogramma’s waarin ik juist was getraind voor MBO, HBO of WO. Er staat twee jaar aan opleiding voor om met Zermelo te leren werken. Ik moest dus op nul starten. Dat heb ik meteen duidelijk gemaakt in het sollicitatiegesprek, zodat de leiding dat besef had. We hadden een klik en zowel de mensen van Carmel Hengelo als van Emma Helpt gaven direct aan mij te willen ondersteunen. We zijn samen het avontuur aangegaan. Ik besloot er vol voor te gaan en mezelf sowieso één schooljaar de kans te geven. 

Het was een pittig jaar van vallen en opstaan. Met mijn leidinggevende sprak ik af dat ik ondersteuning zou krijgen om de techniek en toepassingen in Zermelo te leren. Gelukkig kende mijn teamleider bij Twickel College Hengelo het goed en ik had het geluk dat vanuit Zermelo elke maand een consultant beschikbaar was voor mij en de andere vier roostermakers van alle vestigingen van Carmel in Hengelo. 

Rust en vertrouwen

Het draait allemaal om mensen, tijden en locaties bij elkaar te brengen en passend te maken. Ik werk samen met teamleiders, examencoördinatoren en de leerlingenadministratie, maar ook met een groter roosterteam waarmee we vanaf februari beginnen met het roosterproces voor het volgend schooljaar voor alle vijf locaties van Carmel Hengelo. 

Het is belangrijk om tijdig te beginnen met informatie vergaren. Daarbij communiceer ik altijd duidelijk wat ik doe en wanneer ik wat nodig heb en hou ik een strakke planning aan. Dat werkt het beste, zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Een goed rooster brengt rust en vertrouwen.’

Contact en steun

‘In mijn eerste jaar bij Twickel College Hengelo merkte ik dat ik echt aan het groeien was. Ik voelde dat ik in staat was mijn werk goed te doen en dat gaf vertrouwen. Op de achtergrond steunden de mensen van Emma Helpt mij voortdurend. Het was fijn dat ik altijd even mijn verhaal kwijt kon bij iemand van buiten. Binnen de schoolorganisatie is iedereen totaal gericht op de organisatie van het onderwijs en de leerlingen. In dat proces kan je snel opgeslokt raken. Als nieuwkomer heb je niet aldoor in de gaten of iets erbij hoort of niet. Wanneer ik het even niet meer wist belde ik met Emma Helpt, om te spiegelen: zie ik het nog helder allemaal? Ik denk dat je het kunt vergelijken met intervisie. Uit die contacten heb ik veel steun gehaald. Iemand van Emma Helpt kwam eens in de vier à zes weken voor voortgangsoverleg met mij en mijn leidinggevende. Gewoonweg elkaar zien is ook belangrijk. En vanuit Twickel was er voortdurend vertrouwen. 

Bij aanvang van mijn tweede jaar herkende ik al van alles van het jaar ervoor en was ik ontspannen. Inmiddels ben ik niet meer gedetacheerd vanuit Emma Helpt, ik heb een vast contract op school. Dat geeft mij het gevoel dat ik ook echt bij de school hoor. Ik ga met plezier naar mijn werk. De sfeer en het werk in het onderwijs spreken me aan. Ik vind het leuk en stimulerend met al die jongeren om me heen, met hun eigen blik op de wereld.’

Ook op zoek naar een carrièreswitch en past een baan in het onderwijs bij jou?
Kijk dan eens bij het leerwerktraject tot planner en roostermaker van Omix en Emma Helpt.